Jakość w przetwórstwie tworzyw polimerowych
Współczesne definicje jakości:
Współcześnie większość autorów definiuje jakość jako spełnienie lub przekroczenie wymagań klienta. Miały na to wpływ wzrost znaczenia usług w produkcie krajowym, rosnące bogactwo obywateli oraz zwiększająca się konkurencja. Współcześnie definicja jakości ewoluuje, co widoczne jest u ich autorów.
J. Juran w 1951 roku podzielił jakość na obszar projektowania oraz zgodności,
w 1962 – „spełnienie żądań (jakość rynkowa), jakość projektowania, jakość zgodności, preferencje klientów (przewaga nad konkurencją), jakość charakterystyk (funkcjonalność), generalna doskonałość (niesklasyfikowana gdzie indziej), funkcja lub odpowiedzialność związana z osiągnięciem jakości produktu, część organizacji odpowiedzialna za produkt (wydział)”,
w 1974 – „dopasowanie do użytkowania”,
w 1988 rozszerzył definicję o pojęcie klienta zewnętrznego i wewnętrznego.
D. A. Garvin zaproponował podział definicji jakości na siedem kategorii: ogólne, związane z produkcją, związane z produktem, związane z użytkownikiem, związane z tworzeniem wartości, wielowymiarowe, strategiczne.
Jakość, definicje ogólne:
„dobroć produktu, przy czym dobroć ta może być zastosowana do wszystkich rodzajów produktów i usług” W.A. Shewhart (1931)
Jakość, definicje związane z produkcją:
„zgodność z wymaganiami wewnętrznymi i zewnętrznymi” P. Crosby (1979)
Jakość, definicje związane z produktem:
„wytrzymałość, długie życie produktu; podnoszenie parametrów produktu jest równoznaczne z jakością” R. Shmalensee, J. H. Swan
„zdolność do wykonywania zadań, działania, przydatność J. Feigenbaum (1983)
„właściwe wykonanie oraz dodatkowe wyposażenie” D. A. Garvin (1984)
„jakość jest związana z właściwym projektowaniem” G. Taguchi, D. Clausing (1990)
Jakość, definicje związane z użytkownikiem:
„spełnienie wymagań klienta” B. Hagan (1984); L. Dobyns, C. Crawford-Manson (1991)
„ przydatność do użytkowania” J. Juran (1951)
„kompozycja charakterystyk, marketingu, produkcji, projektowania produktu lub usługi, która w użytkowaniu zaspokoi potrzeby klienta” J. Feigenbaum (1987)
Jakość, definicje związane z tworzeniem wartości:
„doskonałość lub przydatność do użytku po akceptowalnej cenie” I. Broh (1982), K. Ishikawa, D. Lu (1985)
Jakość, definicje wielowymiarowe:
„jakość produktu – wykonanie, dodatkowe wyposażenie, zgodność, wytrzymałość, zdolność do działania, estetyka, postrzegana jakość” D. A. Garvin (1984)
„jakość w odniesieniu do usług – wykonanie części materialnej, niezawodność, reakcja na problemy, kompetencje pracowników, empatia” A. Parasurman, L. L. Berry, A. Zeithami (1991)
„przywództwo, przepływ informacji i analizy, strategiczne planowanie jakości, rozwój zasobów ludzkich, zarządzanie procesami, wyniki, orientacja na klienta, satysfakcja klienta i pracowników” Nagroda Baldridge’a (NISaT, 1993)
Jakość, definicje strategiczne:
„jedna z dróg do odróżnienia produktu od konkurencji – konieczna w obszarach istotnych dla klienta” M. Porter (1980)
„produkt, który przekracza jakością konkurentów może zwiększyć swój udział w rynku” R. D. Buzzell, F. D. Wiersma (1981)
„produkt wyższej jakości może poprawić postrzeganie firmy przez klientów” W. E. Deming (1986)
C. A. Reeves oraz D. A. Bednar zaproponowali inne kategorie twierdząc, iż jakość można postrzegać jako: doskonałość, wartość, zgodność ze specyfikacją, spełnienie lub przekroczenie wymagań klienta oraz jako proces dynamiczny.
Reasumując, próby zdefiniowania pojęcia jakości towarzyszą człowiekowi od czasów starożytnych. Mimo tego nie ma wciąż jednej obowiązującej definicji. Przyczyną takiego stanu jest brak możliwości zdefiniowania jakości bez odniesienia do badanego obiektu lub otoczenia. W trakcie ewolucji pojęcia jakości udało się wyodrębnić zbiór cech, które składają się na jakość i tak zakładamy iż jakość posiada cechy obiektywne, mierzalne, jak masa i kształt oraz subiektywne, oceniane przez każdego inaczej, jak barwa lub zapach a także estetyczność, łatwość obsługi, ekskluzywność.
Komentarze
Prześlij komentarz