Recykling zużytych opon w uszlachetnianiu asfaltów
Zużyte opony samochodowe stanowią około 80 proc. poeksploatacyjnych odpadów gumowych. Obecnie wykorzystuje się tylko około 30 proc. tych odpadów a ich czas rozkładu wynosi od kilkudziesięciu do stu lat. Guma jest dobrym nośnikiem energii i może być wykorzystana jako paliwo w piecach przemysłowych, głównie w cementowniach. Spalając odpady gumowe traci się jednak cenne składniki, które mogą być użyte np. do uszlachetniania asfaltów. Modyfikowane gumą asfalty mogą być wykorzystane jako lepiszcze w mieszankach mineralno-asfaltowych stosowanych do tworzenia nawierzchni drogowych. W celu poprawy niektórych właściwości asfaltów drogowych (tzw. właściwości lepkosprężystych) oraz wykonanych z ich zastosowaniem nawierzchni, modyfikuje się też lepiszcze asfaltowe polimerami (najczęściej SBS), co jednak znacznie podnosi koszt budowy nawierzchni. Zwiększa się także odporność nawierzchni na koleinowanie i pękanie niskotemperaturowe oraz redukuje się wytwarzany w czasie ruchu pojazdów hałas.
Metoda, mimo wysokiej ceny, ma liczne zalety:
Metoda, mimo wysokiej ceny, ma liczne zalety:
- pozwala zutylizować niepotrzebne opony,
- nawierzchnia wykonana z udziałem kompozytu gumowo-asfaltowego jest zdecydowanie trwalsza od tradycyjnej, co pozwala na jej dłuższą eksploatację.
Komentarze
Prześlij komentarz